כתיבה טכנית ומידענות עסקית
כ'ב א.ו.ת.י.ו.ת
מיליארד ושבע מאות מיליון.
זהו מספרם המוערך של
האתרים ברחבי הרשת.
אתרים, לא דפים. 'רק' אתרים.
נודה על האמת, לא כל
האתרים פעילים, לא כולם
בנושאים או בשפות המעניינות
אותנו, לא כולם נגישים
לגששי מנועי החיפוש, חלקם אף דורש זיהוי\תשלום, אבל עדיין – מדובר כאן על כמויות מידע עצומות.
ועכשיו – לך חפש...
מנועי חיפוש הם הכלי הראשון שרובנו פוגשים בגישה למחשב, רובנו משתמשים במנוע החיפוש באופן שוטף,
כל יום, רוב היום.
אני אנסה כאן לפתוח כאן פתח לעולם מנועי החיפוש, פתח המיועד עבור כל אחת ואחד מכם, המעוניינים בידע וכלים נוספים על-מנת להתמודד עם איתור המידע באופן יעיל יותר, ואולי תופתעו – וגם באופן קל יותר.
החלק הראשון, כאן בהמשך, מהווה מעין הקדמה לעולם המידע ברשת והכלים לאיתור מידע.
החלק השני ('נסיעות מבחן') לוקח ל-'נסיעת מבחן' קצרה את מנועי החיפוש הפופולריים יותר בשעת כתיבתו. השוואה בין תוצאות שימוש במנועי חיפוש שונים עשויה ללמד אותנו לא מעט על 'מה ואיך כן לחפש', ולא פחות חושב – 'מה לא' לעשות. בחינה השוואתית זו תתעדכן אחת לתקופה, גם במילות החיפוש וגם בהוספת 'מנוע אורח' – מנוע חיפוש שאינו ברשימת הפופולריים ביותר. חלק זה בנוי מהקדמה והסבר כללי על נסיעות המבחן, והחלק השני בו מתרחש האקשן עצמו.
החלק השלישי ('מפעל המנועים') הינו רשימה. ה-רשימה. מנועי חיפוש מוכרים יותר ופחות. רשימה זו תתעדכן על בסיס שוטף, ובכוונתי לחלק אותה לקטגוריות 'חוזקה', כזו שתאפשר לכם לגשת בצעדים קלילים אל מנועי החיפוש הכי מתאימים לכם.
בחלק הרביעי ('הילוך אוטו') נדון בכל פעם בנושא חדש העשוי לשפר את עבודתנו עם מנועי חיפוש. כיוונון יעיל ומדוייק יותר של עבודת החיפוש שלנו.
נסו ותתנסו.
נסיעה בטוחה לכולם.
מידען
מנוע חיפוש
מנועי חיפוש
Information specialist
Informationspecialist
OSINT
searchengines
search engines
אוסף כתבות ובלוגים מתקופת עבודתי כמידען.
אינו מעודכן, בעליל 11/2023
עד כמה גדולה ומורכבת המשימה הזו, של איתור מידע ברשת, ניתן אולי לנסות ולהבין באמצעות תפישת 'גודל המגרש' עליו אנו נמצאים, שלא לומר משחקים. להלן מספר נתונים על הנתונים, בעולמנו הווירטואלי -
Source : internetlivestats
Internet Live Stats is part of the Real Time Statistics Project
על התפתחות כמות האתרים באינטרנט על ציר הזמן, יחד עם מראי-מקום מעניינים ומשפיעים,
ניתן ללמוד מהוויזואליזציה (היפה כתמיד) ב-statista :
Source : statista
סרטון נחמד (ישן אך עדיין נחמד), הממחיש את כמות המידע העוברת ברשת, וכל זאת באמצעות דימוי תו בודד כטיפה, טיפת מים, ניתן לראות כאן "The Relative Size of Internet Data"
אז יש מידע, והרבה ממנו. הבנו.
מה עושים ?
מחפשים.
והיכן שקיים ביקוש, יקום ויעלה לו ההיצע. כוחות השוק אף פעם לא נחים.
והנה קמו להם מנועי חיפוש.
מה זה, מה הוא בדיוק עושה, וכיצד הוא עושה זאת ?
הנה, על קצה-קצהו של המזלג – פעולת מנוע חיפוש, סרטון אנימציה חביב בליווי הסברים קצרים :
רגע של היסטוריה.
סקירת התפתחות היסטורית של מנועי החיפוש ניתן למצוא כאן.
עכשיו – לאן לגשת ? כל מנוע טוב עבורי, כל המנועים יתנו לי את אותן תשובות ?
התשובה, ככל הנראה – היא לא, ולא.
ישנו מספר לא מבוטל של מנועי חיפוש פעילים ברשת כיום. מספרם, מהותם וכן הפופולריות שלהם משתנים ומתעדכנים,
כל הזמן.
האינטרנט בכלל, ואיתור מידע בפרט, אינו תחום בו 'מומלץ' לנוח על זרי הדפנה, או כל זר אחר שעושה לכם את זה. מצאתם מנוע חיפוש שמדבר אליכם, נוח לכם להשתמש בו, אתם מקבלים תוצאות טובות, איכותיות ועדכניות כרצונכם ?
מצוין. השתמשו בו, אבל -
אל תזניחו את מה שקורה 'מעבר לגדר', את ההתפתחויות ברשת במנועי חיפוש אחרים,
ואולי הכי חשוב – אל תסתפקו בו, במנוע החיפוש 'שלכם'. הקפידו ככל האפשר לדגום מנועי חיפוש אחרים, במקביל, כך תוכלו להבטיח כי באופן שוטף וקבוע תקבלו לפחות דיעה אחת נוספת של נושא מחקרכם.
לפני שאמשיך, הבהרה – חשובה – אני לא בעד או נגד אף אחד ממנועי החיפוש שלהלן. אני המשתמש, הצופה מן הצד, שבא לחלוק את המידע שצבר, ואת ניסיונו, וגם את הגיגיו. אני לא מקבל כסף או תמורה אחרת כלשהי על אזכור מנוע חיפוש כזה או אחר. באם המצב ישתנה – אעדכן כמובן 😊
כפי שצוין קודם לכן, ישנו מספר לא מבוטל של מנועי חיפוש, אולם כמו בכל שוק מוצרים אחר
(ומנוע החיפוש חייב להוות עבורכם 'מוצר', אנא זכרו זאת),
ישנו טרנד, ישנה מגמה, וישנם אלו הפופולריים יותר, ואלו שפחות...
בוא נעיף מבט על תפוצת מנועי החיפוש בעולם –
על-פי NetMarketShare, מנועי החיפוש הפופולריים ביותר במהלך השנה האחרונה (04/19-05/20)
בשימוש במכשירים ניידים הינם :
Source : NetMarketShare
ובמחשבים ניידים\נייחים התמונה דומה :
Source : NetMarketShare
כן, הקו העליון בגרף, בצבע אורנג', זהו Google.
גבוה מעל כולם.
Google ושאר העולם, ממש כך.
גוגל. שם שהפך ל-פועל. ל-גגל, google it. רק מעיד על עוצמת ועומק החדירה לשוק, ולמידת הפופולריות שלו כמובן.
שם נרדף לחיפוש.
שתי הערות חשובות ואחרונות לפני שצוללים לשימוש במנועי החיפוש :
הראשונה - החיפוש כיום מתבצע ברובו, ע"י רובנו – ישירות משורת הכתובת.
ההגדרה איזה מנוע חיפוש יבצע את בקשתכם נמצאת באופן טבעי בחלק של ההגדרות של הדפדפן שלכם. רוצה לומר, באם מעולם לא נגעתם בחלק הזה של הגדרות הדפדפן – אתם חיפשתם ותמשיכו לחפש בהגדרת ברירת המחדל של אותו דפדפן.
אנא פנו רגע מזמנכם ובדקו איזה מנוע חיפוש מוגדר אצלכם.
ניתן וכדאי לשנות זאת מדי פעם, לפחות לצורך התרגול.
הערה שנייה – עבור כל מנוע חיפוש אשתדל לפרט, או לפחות להפנות אל, שיטות ואמצעים לטיוב החיפוש, באופן כזה שתוכלו לקבל מענה מדוייק יותר לשאלתכם.
ממליץ בחום ( למרות ששורות אלו נכתבות במהלך גל חום בלתי נסבל ), לתרגל ולהשתמש באמצעים אלו.
חיפוש "טאבולה ראסה" יתווה בדרך כלל עבורכם את הדרך היעילה ביותר לבזבוז זמן... אנא השתמשו במה שרוב מנועי החיפוש מציעים לכם – אמצעים לכוונון מדויק יותר של החיפוש.